بهینه سازان صنایع اطلس پادیر

ثبت درخواست

منو
بهینه سازان صنایع اطلس پادیر
آهن آلات و پایپینگ متریال

فلنج Lap joint – استاندارد ASME B16.5

طراحی و ساخت

فلنج های لپ جوینت (Lap Joint) یا گردان که بر اساس استاندارد ASME B16.5 تولید می شوند کلاس 150 تا 2500 را پوشش می دهند و جهت استفاده نیاز به قطعه ای واسطه به نام Stub end دارند که این قطعه از یک طرف به لوله یا اتصال مورد نظر جوش می شود و از طرف دیگر با زبانه یا شانه ای به وجه داخلی فلج می چسبد.

با توجه به اینکه فلنج و Stub end اتصالی به یکدیگر ندارند باعث می شود زمان نصب به راحتی فلنج را حول محور stub end چرخاند تا محل پیچ ها به راحتی روبروی هم قرار بگیرند تراز کردن راحت تر باشد.

فلنج لپ جوینت (Lap joint) به همراه Stub end واسطه

این فلنج ها دو مزیت اصلی دارند یکی حالت چرخان بودن که باعث راحتی تراز کردن دو فلنج مقابل می شود و دیگری دو تکه بودن آنهاست که باعث می شود برای کاربردهایی که به متریال گرانتری مانند سوپرآلیاژها، تیتانیوم و… نیاز هست تنها stub end با این متریال ساخته شود چرا که در معرض تماس مستقیم با سیال می باشد و لذا می توان برای خود فلنج از متریال ارزانتری مانند کربن استیل استفاده کرد؛ البته این مزیت یک حکم کلی نبوده و بنا به طراحی و شرایط استفاده شاید نیاز باشد هر دو تکه از متریال یکسان ساخته شوند.

اما معایب این فلنج وجود گپ یا فاصله بین سطح داخلی و زبانه Stub end می باشد که می تواند باعث جمع شدن انواع آلودگی و در نتیجه خورندگی در این ناحیه شود. عیب بعدی انباشت و افزایش بیش از اندازه تنش های طولی ناشی از فشار، وزن و انبساط دمایی می باشد. لذا باید از آنها در سرویس های با فشار و دمای متوسط استفاده کرد تا نیروهای وارد شده از طرف لوله بر فلنج کمتر باشد.

نوع وجه

با توجه به اینکه زبانه های Stub end روی وجه داخلی این فلنج ها قرار می گیرد پس وجه داخلی فلنج باید به صورت تخت (FF) باشد که با قرار گرفتن Stub end بر روی آن مانند وجه برآمده RF عمل می کند. لذا قطر زبانه های Stub end باید طبق قطرهای وجه برآمده در استاندارد ASME B16.5 باشد اما خود زبانه های Stub end هم می توانند شکل های هندسی مختلفی داشته باشند برای مثال انواع وجه هایی مانند RTJ, T & G, Male & Female قابل اعمال بر سطح زبانه های Stub end می باشد منتها باید مراقب بود که ضخامت Stub end از ضخامت لوله یا اتصالی که به آن وصل می شود کمتر نشود.

طراحی، ابعاد و تلورانس ها

طراحی این فلنج ها طبق استاندارد بر مبنای 7 کلاس از 150 تا 2500 می باشد که در شکل زیر اندازه های مختلف مشخص گردیده و در جدولی شرایط و تلورانس هر یک از این اندازه ها درج گردیده است.

سایزینگ فلنج ها از سایز “1/2 تا “24 بوده به جز کلاس 2500 که از سایز “1/2 تا “12 تولید می گردد.

اندازه هاشرایطتلورانس (mm)
DD ≤ 24″±1.5
D > 24″±3.0
BNPS ≤ 10+1.0 -0.0
NPS ≥ 12+1.5 -0.0
KNPS ≤ 24±1.5
XNPS ≤ 5+2.0 -1.0
NPS ≥ 6+4.0 -1.0
YNPS ≤ 10±2.0
NPS ≥ 12±3.0
TNPS ≤ 18+3.0 -1.0
NPS ≥ 20+5.0 -0.0
*BCCNPS ≤ 2-1∕20.8
NPS ≥ 31.5
*BHSNPS ≤ 24±0.8

 

*BCC: میزان هم مرکزی پیچ ها یا bolt circle concentricity
*BHS: میزان فاصله سوراخ پیچ ها یا bolt hole spacing که برابر با فاصله مرکز تا مرکز دو سوراخ مجاور می باشد.

کلاس ها

همانطور که پیش تر اشاره شد فلنج های این استاندارد در 7 کلاس تولید و عرضه می شوند؛ برای آگاهی از مشخصات هر کلاس بر روی آن کلیک کنید.

    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com

    سبد خرید

    رینُر همراه شما در شبکه های اجتماعی

    متریال شناسی
    استانداردها